ΚΑΛΛΙΡΟΗ ΣΙΓΑΝΟΥ ΠΑΡΕΝ — ΜΙΑ ΚΡΗΤΙΚΙΑ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Καλλιροη

Καλλιροη Σιγανου -Παρεν ,  η ρεθεμνιωτισα πρωτοπoρος.

ΜΙΑ ΚΡΗΤΙΚΙΑ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΝΕΙΑΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

ΚΑΛΙΡΡΟΗ ΠΑΡΕΝ

Βρισκόμαστε στο τέλος του 19ου αιώνα, μια μεταβατική εποχή που διαπλάθει ένα νέο γυναικείο τύπο. Η Καλλιρόη Παρέν δεν θα διστάσει να πρωτοπορήσει και να γίνει πολλές φορές  στόχος ειρωνείας και αντιδράσεων. Σιγά – σιγά όμως θα δει να την ακολουθούν πιστά πολλές γυναίκες και τους στόχους της «επανάστασής» τους να προσεγγίζονται. Η Καλλιρόη Παρέν, γυναίκα με επαναστατική ιδιοσυγκρασία και διαυγέστατη διάνοια, δεν διοχέτευσε τις ικανότητές της αυτές σε επαναστάσεις και αιματηρούς πολέμους. Δόθηκε ολόψυχα στην ιδέα της γυναικείας εξύψωσης και στο πόλεμο για να μπορέσει να σταθεί η γυναίκα σαν ίση απέναντι στο «ισχυρό φύλο».

 Έτος 1861 η Καλλιρόη Σιγανού γεννιέται στα Πλατάνια Αμαρίου. Θα μεγαλώσει σε μια ταραγμένη περίοδο που χαρακτηρίζεται από τη συνεχή λαχτάρα των κατοίκων του νησιού για απελευθέρωση. Το 1866 γίνεται το ολοκαύτωμα του Αρκαδίου και το 1867 οι γονείς της Καλλιρόης έρχονται στην Αθήνα όπου εκείνη φοιτά στο σχολείο Σουμερλή καθώς και στη Γαλλική σχολή Καλογραιών ενώ το 1878 παίρνει και το πτυχίο του Αρσακείου. Οι επιδόσεις της στα γράμματα είναι τέτοιες που τον ίδιο χρόνο καλείται από την Ελληνική κοινότητα της Οδησσού για να διευθύνει το παρθεναγωγείο της. Πράγματι η τολμηρή αλλά και προοδευτική γυναίκα τολμά και φεύγει για να υπηρετήσει για δύο χρόνια στη μακρινή πόλη. Γυρίζοντας παντρεύεται τον Ιωάννη Παρέν, από Γάλλο πατέρα και Αγγλίδα μητέρα, ιδρυτή του «Αθηναϊκού πρακτορείου». Σε λίγα χρόνια το ξενικό όνομα της θα ακουστεί παντού. Αιτία: οι ενέργειες της που χαρακτηρίζονται ως πρωτοποριακές και καινοτομικές.

Πρώτη η Καλλιρόη Παρέν τολμά και «εισάγει» στη χώρα μας φεμινιστικούς προβληματισμούς που ήδη απασχολούν γυναίκες και κυβερνήσεις σε διάφορα Δυτικά κράτη. Το 1888 ιδρύει την πρώτη γυναικεία εφημερίδα, την εβδομαδιαία «Εφημερίδα των Κυριών» που την εκδίδει με γυναικεία αποκλειστικά συνεργασία ως το 1918 όταν εξορίζεται στην Ύδρα για τα πολιτικά της φρονήματα. Η πρώτη Ελληνίδα φεμινίστρια είναι επίσης και η πρώτη Ελληνίδα δημοσιογράφος και εκδότης, αλλά και η πρώτη Ελληνίδα που συμμετέχει σε διεθνή συνέδρια: στο Παρίσι το 1889, το 1891, στο Α’ Β’ και Γ’ « Διεθνές συνέδριο των γυναικείων έργων και ιδρυμάτων», ενώ το 1893 αντιπροσώπευσε την Ελλάδα και τις Ελληνίδες και στο Διεθνές συνέδριο του Σικάγου. Καρπός των εντυπώσεων της από το συνέδριο αυτό είναι η «Ένωσις υπέρ της χειραφετήσεως της γυναικός» που ίδρυσε όταν επέστρεψε.

Παράλληλα, δεν σταματά να ιδρύει και να συγκροτεί ποικίλα φιλανθρωπικά και εκπαιδευτικά γυναικεία σωματεία που κάποια από αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν και να εξελίσσονται έως και σήμερα. Το 1880 ιδρύει τη «Σχολή της Κυριακής των άπορων γυναικών και κορασίων του Λαού» όπου μορφωμένες κυρίες διδάσκουν ανάγνωση, γραφή και λίγη αριθμητική σε αγράμματες γυναίκες και κορίτσια. Το 1875 ιδρύει επίσης το «Άσυλον της Αγίας Αικατερίνης», το 1896 το «Άσυλον των Ανιάτων» καθώς και την «Ένωσιν των Ελληνίδων». Η ένωση αυτή χωρίζεται σε ένα τμήμα εκπαιδευτικό, ένα τμήμα οικοκυρικής και επαγγελματικής σχολής, ένα τμήμα χηρών και ορφανών πολέμου καθώς επίσης και ένα τμήμα οικοκυρικής και επαγγελματικής σχολής, το οποίο διευθύνεται από την ίδια. Το 1900, όταν το σωματείο διαλύθηκε, το οικοκυρικό αυτό τμήμα έχει τον τίτλο «Οικοκυρική και επαγγελματική Ένωσις Ελληνίδων». Το 1912, μετέχει στον «Πατριωτικό σύνδεσμο»  που ιδρύει η τότε πριγκίπισσα Σοφία, τον ίδιο σύνδεσμο που αργότερα ονομάζεται «Πατριωτικό ίδρυμα» και αναλαμβάνει τη γραμματεία του, ενώ το 1911 ιδρύει ένα από τα μεγαλύτερα και λαμπρότερα ανάλογα σωματεία της χώρας μας, το «Λύκειο των Ελληνίδων». Η δράση του Λυκείου συνεχίζεται έως σήμερα, τόσο στην προσπάθεια διατήρησης των ελληνικών ηθών, εθίμων και παραδόσεων, όσο στην συμβολή με διαλέξεις και μαθήματα στην εξύψωση της Ελληνίδας γυναίκας, που υπήρξε και το πρώτιστο μέλημα της Καλλιρόης Παρέν.

 Υποβάλλει αίτηση στο Χαρίλαο Τρικούπη για την αναγνώριση της γυναικείας υπόστασης από το νόμο και συγκεντρώνει υπογραφές γυναικών για την παροχή – επιτέλους  – ψήφου στη γυναίκα. Μετά από συνεχή διαβήματα της στη κυβέρνηση Δεληγιάννη καταφέρνει τελικά το 1897 και γίνονται δεκτές γυναίκες στο Πανεπιστήμιο και στο Πολυτεχνείο, ενώ πάλι κατόπιν δικών της ενεργειών διορίζεται και η πρώτη γυναίκα γιατρός (κ.Ανθή Βασιλειάδη) στις γυναικείες φυλακές. Το 1900, ξανά κατόπιν έκκλησης δικής της στη κυβέρνηση, πετυχαίνει τη προστασία της παιδικής ηλικίας, τη μείωση των εργάσιμων ωρών στα εργαστήρια ραπτικής και την κατάργηση της νυχτερινής εργασίας.

Στο ζήτημα της γυναικείας ψήφου επανέρχεται το 1921, οπότε η υπόθεση βρίσκει κατανόηση και συμπαθή υποδοχή από τη κυβέρνηση και ο τότε πρωθυπουργός μιλά με ενθουσιασμό για το ζήτημα ενός τέτοιου πολιτικού δικαιώματος.

Η Παρέν χειρίζεται επίσης άριστα και τη πένα της που χρησιμοποιεί σαν όπλο για το σκοπό της. Ο λόγος της λυγίζει τις αντιδράσεις, ωριμάζει τις συνειδήσεις, προλειάνει τις αλλαγές των μέχρι τότε δεδομένων, και φωτίζει τις προθέσεις της. Η επαναστάτρια γυναίκα, δεν είπε μόνο, έκανε προπάντων…

Έως τις 15 Ιανουαρίου του 1940, όταν απεβίωσε, τιμημένη με το χρυσό σταυρό του Σωτήρος, η Καλλιρόη Παρέν δεν απαρνήθηκε ποτέ τις χαρές του φύλου της, στον αγώνα για τη χειραφέτηση. Κατάφερε να ξεπεράσει το παρόν, να δείξει ένα αδιανόητο για τις έως τότε προκαταλήψεις μέλλον, και να δείξει στην κοινωνία τη γυναικεία αξία ανοίγοντάς με ακροβατικές υπερβάσεις το δρόμο για την ισότητα.

ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΤΙΓΜΕΣ

 

 

Advertisements

18 thoughts on “ΚΑΛΛΙΡΟΗ ΣΙΓΑΝΟΥ ΠΑΡΕΝ — ΜΙΑ ΚΡΗΤΙΚΙΑ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

  1. Δεν είχα ακούσει ή διαβάσει ποτέ για την Καλλιρόη Παρέν.’Εχω όμως την εντύπωση πως κοντά σου θα μάθω πολλά!Καλό βράδυ Ελευθερίτσα μου!Να είσαι καλά!

  2. Ωραια αφιερωση Ελευθερια. Για τη δραση της Καλλιροης Παρεν ηξερα αλλα δεν ηξερα την καταγωγη της. Μ’ αρεσει το καινουργιο σου ντεκορ.

  3. Δεσποινακι μου καλημερα ,πραγματι αξιοθαυμαστη γυναικα για την εποχη της και σε κατι τετοιους αξιοογους ανθρωπους χρωσταμε πολλα.Το ντεκορ αυτο μ’αρεσε και μενα και ηθελα μια αλλαγη για την ανοιξη, αλλα ειδες κορμι!!!η ελευθερια!!!!!!Φιλια

  4. Ελευθερίτσα μου γλυκειά μια καλησπέρα πέρασα να σου πω… εύχομαι να είσαι καλά!Φιλιά πολλά!

  5. Αμέ! Οχι παίζουμε! 😉
    Κι αν όχι κοπέλι ,πρωτοπόρος για τα δεδομένα της εποχής της!
    Καλή σου μέρα Ελευθερία μου.
    Σου είπα με ‘γειά το decoration?

  6. Πολύ επίκαιρο το αφιέρωμα!

    Αυτά που έλεγε τότε η Καλλιρόη Πάρρεν-Σιγανού, σήμερα μπορεί να μας φαίνονται αυτονόητα. Τότε όμως ήταν εντελώς πρωτοποριακά! Γι’ αυτό καλό είναι να θυμόμαστε εκείνες που πήγαν κόντρα στο ρεύμα της εποχής τους!

  7. Ειδες τι βγαζει ο τοπος μας, μπορει να ειμαστε βουνισιοι και σκληροτραχηλοι αλλα στον πολιτισμο!!!!!!!!!!εξαιρειται το μυλοποταμο.Νασαι καλα

  8. Nαι σας παω.. Χάρη στη συντοπίτισα σας μια συνονόματή σου την Ελευθερία τη Μπερνιδάκη γνώρισα τη σημαίνει θάρρος,επιμονή και πίστη στις δυνατότητες μας.. Τη θαυμάζω και την αγαπώ για την «ψυχή» που κουβαλάει και τις δυνάμεις που έχει να παλεύει !

  9. Liakada ταξιδευα καποτε μαζι της στο καραβι και παρακολουθουσα πως περπατουσε χωρις μπαστουνι των τυφλων με φοβερη ανεση και αποφασιστικοτητα και την θαυμασα και γω για αλλη μια φορα.Ειναι πραγματι καταπληκτικος ανθρωπος, ομως να μην περιαυτολογουμε σε ολα τα μερη της ελλαδος υπαρχουν και βγαινουν αξιολατρευτοι ανθρωποι δεν ειναι προνομια των κρητικων.Φιλια για την αγαπη που μας εχεις.Ομως μη νομιζεις αμα ζησεις κοντα σε κρητικους στη κρητη θ’απογοητευτεις και λιγο,αλλαζουν οι καιροι και οι ανθρωποι.

  10. Ελευθερία μου, την έχω ζήσει από κοντά σαν έφηβη …σαν μαθήτρια …
    Την έχω ζήσει σε προεκλογικό της αγώνα ..
    Δεν μπορείς να φανταστείς πόση αποφασιστικότητα και πόση δύναμη κρύβει πίσω από αυτό το γαλήνιο υφάκι της! Αλλά και πόση αγάπη για τον συνάνθρωπο της και ειδικά πόσο ευαίσθητη είναι σε θέματα παιδιών με ξεχωριστές ανάγκες! Τη θαυμάζω για τους αγώνες της.
    Οσο για το τελευταιο του σχόλιου σου.. έχω ζήσει από κοντά την Κρήτη και τους Κρητικούς..
    άλλη ράτσα! χεχε
    Τα φιλιά και την αγάπη μου .
    Υγ. Ελπίζω κάποια στιγμή να τα πούμε κι από κοντά ( ας καλοκαιρέψει πρώτα για τα καλά!)

  11. Λιακαδα μου με χαροποιει το γεγονος οτι γνωριζεις ενα αξιολογο ανθρωπο και τον θαυμαζεις,γιατι το αξιζει οπως λες.Εγω δεν ξερω πολλα .Μ’αρεσει που επιμενεις για τους κρητικους, θα πρεπει να τα πουμε απο κοντα μολις φτιαξει ο καιρος και βρουμε τον καταλληλο χρονο θα χαρω πολυ.Εν τω μεταξυ καλο ειναι και το διαδυκτιο.Φιλακια.

  12. ψάχνω απεγνωσμένα μαντινάδες που να αφορούν την γυναίκα. και μου είναι αδύνατον να βρω??? είναι λογικό, να μην υπάρχει καμία μαντινάδα που να αναφέρεται στην γυναίκα??????
    παρακαλώ ενημερώστε με

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s