ΤΟ ΒΡΗΚΑ ΣΤΟ IRAKLIO WEB RADIO ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ

Μαγειρεύουμε τα σκουπίδια μας!

Πρώτο πιάτο με αποφάγια Στον κάδο απορριμμάτων καταλήγουν μεγάλες ποσότητες τροφίμων

Μισό κιλό τρόφιμα και αποφάγια πετά καθημερινά ο Έλληνας καταναλωτής. Κι αυτό διότι πολλοί είναι αυτοί που αδυνατούν να καταλάβουν πότε λήγει ένα προϊόν και μέχρι πότε μπορεί να καταναλωθεί.
Γι΄ αυτόν τον λόγο η βρετανική κυβέρνηση κήρυξε τις τελευταίες μέρες «πόλεμο» στις τεράστιες ποσότητες απορριμμάτων που προέρχονται από τρόφιμα και αποφάγια. Οι Βρετανοί κατέληξαν στην παραπάνω απόφαση, αφού περίπου 20 εκατομμύρια τόνοι φαγητού καταλήγουν κάθε χρόνο στις χωματερές.

«Αποτελεί κανόνα οι Έλληνες καταναλωτές να πετούν τρόφιμα στα σκουπίδια επειδή δεν κατανοούν ακριβώς τη σήμανση για τη

«Αποτελεί κανόνα οι Έλληνες καταναλωτές να πετούν τρόφιμα στα σκουπίδια επειδή δεν κατανοούν ακριβώς τη σήμανση για τη


λήξη των προϊόντων», λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Ποιοτικού Ελέγχου και Υγιεινής Τροφίμων και Ποτών στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο κ. Παναγιώτης Αθανασόπουλος.

Όπως εξηγεί, η φράση ημερομηνία λήξης μπαίνει στα προϊόντα που αλλοιώνονται εύκολα, όπως είναι το γάλα ή οι φρέσκοι χυμοί. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να πετάμε τα παραπάνω προϊόντα την ημέρα της λήξης τους. «Για παράδειγμα, το γάλα μπορεί να διατηρηθεί στο ψυγείο ακόμα και 10 ημέρες. Άλλωστε, ξινίζει και θα καταλάβουμε από τη μυρωδιά εάν έχει αλλοιωθεί». Αρκετές ημέρες μετά τη λήξη που αναγράφεται στην ετικέτα τους διατηρούνται, όπως λέει, και οι χυμοί. «Μπορούμε να τους καταναλώσουμε και έπειτα από 3- 5 μέρες μετά την ημερομηνία λήξης». Όπως τονίζει η διατροφολόγος κ. Κωσταλένια Καλανιώτη, το πόσο καλά θα διατηρηθεί ένα τρόφιμο είναι και ζήτημα του καταναλωτή. «Για παράδειγμα, ένα γάλα που έχει ανοιχτεί και δεν είναι καλά κλεισμένο ή φυλάσσεται στην πόρτα του ψυγείου, η οποία ανοιγοκλείνει συνεχώς, είναι πιο ευάλωτο σε αλλοιώσεις και πιθανόν το προϊόν να είναι ακατάλληλο προς κατανάλωση ακόμη και πριν από την ημερομηνία λήξης».

Σε αρκετά βέβαια τρόφιμα, όπως επισημαίνει η διατροφολόγος, εκτός από τη σήμανση «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από…», υπάρχει και η σήμανση «εφόσον ανοιχτεί, θα πρέπει να καταναλωθεί μέσα σε χ μέρες». «Συνεπώς, το άνοιγμα της συσκευασίας αυτόματα αναιρεί την ημερομηνία λήξης», εξηγεί.

«Τα περισσότερα προϊόντα αλλοιώνονται από κακούς χειρισμούς των καταναλωτών», τονίζει στα «ΝΕΑ» ο επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων του Γεωπονικού Πανεπιστημίου κ. Ελευθέριος Δροσινός. Γι΄ αυτόν τον λόγο δίνει μία σειρά από συμβουλές ώστε να μην αλλοιώνονται τα τρόφιμα πριν από την ώρα τους και τελικά καταλήγουν στους κάδους και τις χωματερές και όχι στο στομάχι των καταναλωτών. Για να διατηρηθεί το τρόφιμο και να είναι ασφαλές, θα πρέπει προηγουμένως να έχουν τηρηθεί ευλαβικά κάποιες προϋποθέσεις. «Δηλαδή, ο καταναλωτής θα πρέπει να διατηρεί την ψυκτική αλυσίδα. Να αγοράζει τα προϊόντα ψυγείου από το σούπερ μάρκετ τελευταία, όταν έχει ολοκληρώσει τις άλλες αγορές του. Να μην τα αφήνει στο αυτοκίνητο, αλλά να τα πηγαίνει αμέσως στο σπίτι και να τοποθετεί αμέσως στο ψυγείο τα τρόφιμα ψυγείου».

Ένα από τα βασικά πράγματα που πρέπει να κάνουν οι καταναλωτές προκειμένου να τηρείται η ψυκτική αλυσίδα- να μπαίνουν δηλαδή αμέσως τα προϊόντα από το ψυγείο του καταστήματος στο ψυγείο του σπιτιού- είναι «να παίρνουν μαζί τους ένα μικρό ψυγειάκι για το αυτοκίνητο. Μπορούν να τα βάζουν εκεί, έτσι ώστε να μην αλλοιωθούν στη διαδρομή, και ειδικά το καλοκαίρι με τις υψηλές θερμοκρασίες. Επίσης, μπορούν να έχουν μαζί τους μία ισοθερμική τσάντα», λέει ο κ. Αθανασόπουλος.

Σημαντικό είναι επίσης, αναφέρει ο κ. Δροσινός, οι πολίτες να ακολουθούν τις οδηγίες που αναγράφονται στις ετικέτες για τις θερμοκρασίες ψύξης και κατάψυξης.

Ο πάγος
Ο κ. Αθανασόπουλος συμπληρώνει πως υπάρχουν και κάποια «κόλπα» για να αντιληφθεί ένας καταναλωτής εάν ένα κατεψυγμένο προϊόν είναι ήδη αλλοιωμένο. «Σε περίπτωση που παρατηρήσουμε ότι προϊόντα μέσα σε σακουλάκια- όπως είναι ο αρακάς ή τα καρότα σε κομματάκια- είναι σβωλοποιημένα και έχουν πάγο μαζί, αυτό σημαίνει ότι έχουν αποψυχθεί και επανακαταψυχθεί. Διαδικασία που έχει υποβαθμίσει την ποιότητά τους».

«Λίγη φαντασία, και τίποτα δεν πάει χαμένο»

ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ και τη φαντασία τους χρειάζεται να επιστρατεύσουν οι καταναλωτές για να μην πετούν στα σκουπίδια τρόφιμα και προϊόντα που λήγουν ή φαγητά που έχουν περισσέψει από την προηγούμενη μέρα.

Όπως επισημαίνει η σεφ Κωνσταντίνα Φάκλαρη, «δεν θα πρέπει να πετάμε τίποτα. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε στην κουζίνα μας». Έτσι, το γιαούρτι που λήγει σε δύο μέρες μπορεί να μετατραπεί σε σάλτσα με δυόσμο που θα συνοδεύει το κρέας. «Ακόμη και τα κολοκυθάκια ή τις μελιτζάνες που τηγανίσαμε το μεσημέρι, μπορούμε ανοίγοντας ένα φύλλο και χρησιμοποιώντας και λίγη σάλτσα ντομάτας να κάνουμε μία πίτα λαχανικών». Αλλά και τους χυμούς φρούτων που λήγουν μπορούμε να τούς κάνουμε εύκολα ζελέ.

Η αρχή FΙFΟ

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ θα πρέπει να ακολουθούν την αρχή FΙFΟ (first in, first out). Να βάζουν μπροστά στο ψυγείο ένα γάλα, για παράδειγμα, που πρόκειται να λήξει σε μία ημέρα και το είχαν αγοράσει την περασμένη εβδομάδα και πιο πίσω ένα άλλο γάλα που αγόρασαν πιο πρόσφατα και θα λήξει σε πέντε ημέρες.
Πηγή Τα Νεα

Αναρτήθηκε από iraklio web radio στις 08:00
Advertisements

2 thoughts on “ΤΟ ΒΡΗΚΑ ΣΤΟ IRAKLIO WEB RADIO ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ

  1. Η αλήθεια είναι ότι δεν είμαστε ενημερωμένοι στο θέμα αυτό.Πολύ ενδιαφέρουσα εγγραφή Ελευθερίτσα μου.Κι εγώ έκανα ότι γράφεις.Με την ημερομήνια λήξης πετούσα.Όμως,θαρρώ κυλάει και στις φλέβες μας τούτη η αλόγιστη σπατάλη.Θα προσπαθήσω να εφαρμόσω τα όσα διάβασα.Να είσαι καλά!Την καλημέρα μου μαζί με πολλά φιλιά!

  2. Γλυκερια μου ασε και γω που το διαβασα ξετρελλαθηκα, γιατι ουτε γω τα ηξερα.Οποτε ολο και μαθαινουμε χρησιμα.Σου στελνω διαφορα μεϊλ με εικονες πες μου τα εχεις παρει???? ή μηπως εχεις αλλαξει μεϊλ??????Φιλακια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s